تغییرات در شرکت ها

کلیه شرکت ها پس از ثبت در اداره ثبت شرکت ها می توانند هرگونه تغییراتی شامل تغییرات در نام شرکت، تغییر موضوع فعالیت، تغییر آدرس، افزایش یا کاهش سرمایه، تبدیل سهام به بانام و یا بی نام، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت و یا هرگونه تصمیمی در خصوص تعیین اعضاء هیئت مدیره و بازرسین اعم از اصلی و علی البدل، تصویب بیلان مالی، تعیین پاداش مدیران و… اتخاذ نمایند.

ثبت تغییرات شرکت

کلیه تغییرات و تصمیمات شرکت ها طی مجمع عمومی فوق عادی و فوق العاده و یا در جلسات هئیت مدیره انجام می پذیرد. چنانچه مجمع عمومی عادی در چهار ماه اول پس از پایان سال مالی تشکیل گردد عادی سالیانه و در ماه های دیگر عادی به طور فوق العاده نامیده خواهد شد.

در ادامه مطلب گروه حقوقی همراز، شما را با انواع تغییرات و هم چنین انواع مجامع لازم جهت انجام هر نوع تغیر آشنا خواهد کرد.

ثبت تغییرات شرکت چیست؟

بعد از ثبت شرکت ، ممکن است موسسین (سهامداران) تصمیم به ایجاد تغییراتی در شرکت بگیرند که این تغییرات شرکت باید به طور رسمی و قانونی توسط اداره ثبت بررسی و تایید شود و در روزنامه رسمی کشور منتشر گردد.

یعنی معمولا پس از شروع کار و یا در ادامه گسترش و افزایش تخصص افراد، شرکت ها نیاز می بینند تغییراتی در موضوع فعالیت، عنوان و نام شرکت و در برخی موارد رایج تر تغییراتی در اعضای هییت مدیره، مدیر عامل و یا محل کار شرکت ایجاد کنند. هم چنین ممکن است اعضای شرکت پس از مدتی بنا به دلایلی خاص تصمیم به انحلال شرکت بگیرند.

همه این عوامل جزو تغییراتی است که باید به صورت رسمی در اداره ثبت به ثبت برسد تا بتواند وجه قانونی داشته باشد. انجام هریک از این تغییرات بدون ثبت رسمی آن ها وجاهت قانونی ندارد.

در صورتی که صورتجلسه تغییرات شرکت تنظیم شده است و امضا شده اما هنوز در سامانه وارد نشده و در روزنامه رسمی آگهی نشود، مورد قبول بانک ها و سازمان ها و … نخواهد بود. مثلا اگر اعضا هیئت مدیره طی یک صورتجلسه تغییر کرده اما ثبت نشده باشد کماکان هیئت مدیره قبلی مسئولیت دارند.

ثبت صورتجلسه تغییرات

تمامی موارد مربوط به ثبت صورتجلسه تغییرات از طریق سه نوع جلسه یا مجمع تعیین می شوند که در ادامه به تفکیک همه را توضیج می دهیم تا شما متوجه شوید که کدام تغییرات با چه مجمع و صورتجلسه ای باید ثبت شود.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت مسئولیت محدود

مجمع عمومی عادی

در مجامع عمومی عادی، حضور همه سهام داران و مدیران الزامی بوده و بنابراین از چنین مجامعی می توان برای تبادل نظر و تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم مربوط به امور داخلی شرکت، فرصت ها، اهداف و سیاست های کلی استفاده کرد.

مجامع عمومی شرکت هر سال و پیش از فرار رسیدن ماه پنجم سال مالی برگزار شوند و موارد و تصمیمات مورد اتخاذ به آگاهی اداره ثبت برسند. از جمله مواردی که می توان تصمیم گیری در مورد آن را به مجامع عمومی عادی موکول کرد موارد زیر را می توان نام برد:

• تعیین اهداف و خط مشی شرکت و در واقع تصمیم گیری در مورد کلیه امور شرکت
• انتخاب اعضای هیئت مدیره و سمت افراد
• انتخاب بازرسین و شرح وظایف آنها مطابق با اصول ذکر شده در اساسنامه
• تصویب و بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه شرکت و اطلاع به اعضا و سهامداران
• تقسیم سود و منافع حاصل از شرکت بین سهامداران
• تصمیم گیری در مورد روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی تغییرات در آن انتشار می یابد.

مجمع عمومی فوق العاده

در مجامع عمومی فوق العاده حضور حداقل نصف تعداد سهام داران کلی شرکت الزامی است. در این مجامع معمولا در مورد کاهش و افزایش سرمایه شرکت ، تغییر در اساسنامه و انحلال شرکت صحبت و تصمیم گیری می شود. مجامع فوق العاده و صورت جلسه های نوشته شده در آن ها زمانی دارای وجاهت قانونی برای ثبت و اجرا هستند که حداقل به رای موافق دو سوم افراد حاضر در جلسه رسیده باشند.

اهداف مجمع عمومی فوق العاده

• بررسی و تصمیم گیری در مورد ورود شریک یا شرکا جدید در شرکت
• تصمیم گیری در مورد تغییر در اساسنامه و اعمال تغییراتی نظیر تغییر در نام، موضوع، محل اقامت و … شرکت
• اتخاذ تصمیم در رابطه با انحلال شرکت
• افزایش و یا کاهش سرمایه شرکت
• تعیین بازرسین جدید، تغییر در مدیران، تعیین مدت خدمت مدیران، تغییر در پست های مدیریتی شرکت و نحوه مدیریت شرکت
• ایجاد سهام ممتازه
• موافقت و صادر کردن مجوز جهت صدور اوراق قرضه

مجامع هیات مدیره

هیات مدیره شرکت می توانند با اخذ تصمیم و رای گیری بین خود افراد و سمت های مختلف راس شرکت از قبیل رئیس، نایب رئیس و مدیر عامل را تعیین نمایند. رییس هیات مدیره می تواند حداقل به مدت دو سال و با رای موافق اعضای هییت مدیره به مدت نامحدود انتخاب و منصوب شود.

موارد مورد بررسی در مجمع هیات مدیره شرکت ها

• بررسی و اخذ تصمیم در مورد درآمد و بدهی های شرکت
• تصمیم گیری در مورد معاملات و قراردادهای شرکت
• انتخاب مدیران داخلی بخش ها

انواع تغییرات شرکت

در این قسمت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که تغییرات شرکت ها چه چیزهایی می توانند باشند. در ابتدا توجه داشته باشید که این تغییرات اگر به موقع انجام شوند، بر روی روند فعالیت شما تاثیرات مثبتی خواهد داشت، پس در هنگام اعمال تغییرات باید از مشاوره های متخصص کمک بگیرید.

انحلال شرکت

اولین ثبت تغییراتی که قصد بررسی آن را داریم، انحلال یک شرکت است. در این حالت باید بگوییم که شرکت دیگر به فعالیت های خود ادامه نخواهد دارد، در این هنگام باید یک مدیر تصفیه انتخاب شود و دارایی های شرکت را بین همه افراد ذی النفع تقسیم کنید، این مورد یکی از مهم ترین تغییراتی است که در یک شرکت انجام خواهد شد.

تغییر نام شرکت

تغییر نام یکی از انواع تغییرات شرکت است. افرادی که تمایل دارند چنین اقدامی انجام دهند، باید در ابتدا جلسه ای با حضور اعضا تشکیل دهند و در این مورد صحبت کنند.

در ادامه باید صورتجلسه ای تنظیم شود و به امضای افراد حاضر برسد. پس از اینکه صورتجلسه به امضای مجمع عمومی رسید، باید مدارک لازم به منظور تغییر نام شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود.

لازم به ذکر است در تغییر نام شرکت باید عنوان تضامنی، نسبی و مسئولیت محدود شرکت آورده شود. ضمن اینکه اعضای شرکت های تضامنی و نسبی باید به ذکر نام یکی از اعضا در کنار عنوان شرکت نیز توجه داشته باشند.

تغییر زمینه فعالیت شرکت

هر شرکتی با توجه به یک هدف خاص برپا شده است. اما می توان بنا بر صلاحدید اعضای شرکت این هدف را تغییر داد و زمینه فعالیت تازه تری برای آن در نظر گرفت. افرادی که تمایل دارند تا حوزه فعالیتی شرکتشان را تغییر دهند و یا بخشی از آن را حذف کنند، باید پیش از هرچیزی مجمع عمومی تشکیل دهند تا اعضا در مورد این مسئله اظهار نظر کنند و در ادامه به یک نتیجه واحد برسند.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت سهامی خاص

در صورتی که اعضا با یکدیگر هم نظر باشند، باید صورتجلسه ای تنظیم شود که در آن سهم تمامی سهامداران ذکر شود. این صورتجلسه در ادامه به امضای اعضا خواهد رسید.

تغییر دادن محل شرکت

برای اینکه بتوان آدرس شرکت را تغییر داد، باید مجمع عمومی نظر قطعی را اعلام کنند. البته لازم به ذکر است که بر طبق قانون هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود به عنوان مسئول نهایی جابه جایی شرکت اعلام شده است. بدین ترتیب هیئت مدیره می تواند هر محلی را که مناسب می داند، به عنوان محل جدید شرکت انتخاب نماید.

تغییر در سرمایه و سهام

تغییر دادن سرمایه و سهام شرکت از دیگر انواع تغییرات شرکت به حساب می آید که بدین منظور باید باز هم از هیئت رئیسه کمک گرفته شود. چنانچه شرکتی تمایل داشته باشد تا سهام و سرمایه خود را افزایش دهد، باید جلسه ای با حضور هیئت مدیره تشکیل دهد تا در این زمینه تصمیم گیری لازم اتخاذ شود.

در صورتی که توجیهی منطقی برای افزایش سهام وجود داشته باشد، هیئت مدیره گزارشی مالی از آغاز سال را درخواست خواهد کرد. پس از ارائه گزارش، بازرسان در مورد گزارش تحقیق و بررسی خواهند کرد و نظرات خود را به هیئت مدیره انتقال می دهند.

در صورتی که شرکت مزبور سهامی خاص باشد، باید پس از توافق هیئت رئیسه آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار نشر پیدا کند. بر طبق این آگهی سهام جدید شرکت به فروش خواهد رسید.

اما در صورتی که شرکت مورد نظر از دسته سهامی عام باشد، باید به منظور فروش سهام آگهی در روزنامه های معتبر به چاپ برسد و در ادامه از سهامداران بی نام خواسته شود تا در بازه زمانی مشخص به منظور اخذ گواهینامه حق خرید سهام اقدام نمایند.

تغییر اعضا

افزایش یا کاهش مدیران یک شرکت از رایج ترین تغییرات به حساب می آید. پیگیری این تغییر بسیار ساده است. فقط کافیست تا جلسه ای با حضور هیئت مدیره تشکیل شود و اعضا در مورد افزایش یا کاهش مدیران تصمیم گیری های لازم را انجام دهند.

عوض کردن تابعیت شرکت

در زیرمجموعه های تغییرات شرکت ها، تغییر تابعیت شرکت نیز به چشم می خورد. بر طبق قانون شرکت ها به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته می شوند. به همین جهت باید تابعیتی برای آنها در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است که چنین اختیاری به شرکت های سهامی داده نشده است و مجمع عمومی هیچ گونه اختیاری در این زمینه ندارند. اما در مقابل شرکت های مسئولیت محدود می توانند ضمن تشکیل جلسه ای با حضور شرکا درباره تغییر تابعیت شرکت به یک نتیجه واحد برسند.

در انتها، خاطر نشان می شویم مشاوران ثبت همراز، همان گونه که در ثبت شرکت همراه شما بوده اند در ثبت تغییرات شرکت و تنظیم انواع صورتجلسه نیز در خدمت شما خواهند بود. مفتخریم که راهنمای شما در امور حقوقیتان باشیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاوران ثبت همراز همین حالا تماس بگیرید:
۰۲۱-۴۱۶۸۲۰۰۰

Rate this page