ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص (Privately Held Company) یکی از انواع شرکت‌ های سهامی است. سهام این کمپانی ‌ها قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی توسط مردم به راحتی قابل معامله است. شرکت‌ های سهامی خاص برای انجام کارهای تجاری و بازرگانی تشکیل می ‌شوند.

ثبت شرکت سهامی خاص

سرمایه آنها از طریق سهام ‌های هم‌ ارزش تامین می‌ شود و هر یک از شرکا فقط به میزان سهم خود مسئولیت خواهد داشت. یکی از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص این است که الزامی برای تهیه کامل سرمایه نقدی آن وجود ندارد.

همچنین در قانون تجارت ایران شرایط و مقررات ساده‌تری برای این کمپانی‌ ها در نظر گرفته شده است. تاسیس شرکت سهامی خاص به حضور حداقل پنج نفر نیاز دارد. سه نفر به عنوان سهامدار و اعضای هیئت‌ مدیره و دو نفر به عنوان بازرس.

گفتنی است که این شرکت‌ ها محدودیتی در زمینۀ فعالیت خود ندارند و برای اهداف دانش‌ بنیان نیز بسیار مناسب هستند. در این مقاله گروه حقوقی و ثبت شرکت همراز، به صورت کامل و شفاف به چگونگی تاسیس شرکت سهامی خاص می ‌پردازد.

تعریف شرکت سهامی خاص

طبق تعریف قانون تجارت ایران، شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده است و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها خواهد بود. این شرکت‌ ها از دید قانون بازرگانی محسوب می‌ شوند، حتی اگر مستقیماً در چنین فعالیت‌ هایی حضور نداشته باشند.

ماده ۴ قانون تصریح می ‌کند که تمام سرمایه شرکت‌ های سهامی خاص در هنگام تاسیس باید منحصراً توسط موسسین تامین شود. سهام این نوع شرکت‌ ها قابل عرضه در بورس اوراق بهادار نیست، اما مردم می ‌توانند به راحتی آن را بین خود خرید و فروش کنند. قید عبارت «شرکت سهامی خاص» پیش از نام شرکت یا پس از آن بدون فاصله با نام شرکت در تمامی اوراق، اطلاعیه‌ ها و آگهی ‌ها به صورت روشن و خوانا طبق قانون الزامی است.

قوانین شرکت‌های سهامی خاص

حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است. الزامی برای تأمین کامل آن وجود ندارد و فراهم کردن 35% آن برای راه ‌اندازی شرکت کافی خواهد بود. این مبلغ در حساب بانکی شرکت بلوکه می‌ شود و پس از کامل شدن فرایند ثبت قانونی شرکت قابل برداشت خواهد شد. حداقل تعداد شرکا برای تشکیل شرکت سهامی خاص پنج نفر است.

سه نفر به عنوان سهامدار (که اعضای هیئت‌ مدیره نیز محسوب می‌ شوند و یکی از آنها مدیرعامل، نفر دیگر رئیس هیئت ‌مدیره و دیگری عضو هیئت ‌مدیره است) و دو نفر به عنوان بازرس. حداکثر تعداد شرکا در قانون مشخص نشده است. در نتیجه، حداقل تعداد سهامداران در شرکت‌ های سهامی خاص سه نفر است و این عدد می ‌تواند تا هزاران نفر افزایش یابد.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت مسئولیت محدود

هنگامی که مجمع عمومی موسسین شرکت، موارد خاصی را تایید کنند می توان گفت که کار تشکیل شرکت انجام شده است. موارد گفته شده عبارتند از: مدیران و بازرسانی که از طرف شرکت انتخاب شده اند، تعهد سرمایه و اساسنامه امضا شده.

وقتی اساسنامه امضاء می شود اولین گام برای تشکیل شرکت سهامی خاص برداشته شده است. امضای اساسنامه یعنی موسس شرکت تعهد می دهد که سهام های لازم را تامین کند و نیز سمت مدیران و بازرسان را تایید می نماید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

همانند ثبت سایر شرکت های تجاری، ثبت شرکت سهامی خاص نیز علاوه بر دارا بودن شرایط، نیازمند ارائه مدارک اثبات کننده این شرایط است. لذا، در ادامه، به معرفی مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص می پردازیم.

  • اظهارنامه تکميل شده شرکت، در دو نسخه
  • اساسنامه تکميل شده شرکت، در دو نسخه
  • صورت جلسه مجمع عمومی موسس شرکت سهامی خاص، که حاوی تصویب اساسنامه، انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت و قبول سمت آنها، بوده و روزنامه کثیرالانتشار شرکت را نیز مشخص نموده باشد.
  • صورتجلسه هیات مدیره، در دو نسخه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی موسسین، هیات مدیره و بازرسین، برابر اصل شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی
  • اصل گواهی بانک، مبنی بر پرداخت حداقل 35 درصد سرمايه اولیه و ارائه اصل گواهی کارشناس رسمی دادگستری، مبنی بر ارزیابی اموال، در صورتی که قسمتی از سرمایه شرکت سهامی خاص، به صورت غیر نقدی باشد.
  • گواهی عدم سوء پیشینه مدیران و بازرسان
  • اصل مجوز فعاليت از مراجع ذيربط، در صورتی که انجام موضوع شرکت، نياز به مجوز داشته باشد.
  • برای ثبت شرکت های غیر سهامی اعم از با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و مختلط سهامی و غیر سهامی، لازم است که مدارکی از جمله شرکت نامه، اساس نامه، تقاضانامه، فرم تعیین نام و مشخصات مدیران و اعضا هیات نظار به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد.

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص

  • به دلیل تقسیم سرمایه شرکت به سهام، نقل و انتقال سهام (که می توانند بی نام باشند) به راحتی صورت می گیرد.
  • اعتبار شرکت های سهامی خاص جهت اخذ وام از بانک ها، شرکت در مزایده یا مناقصه ها و امور تجاری بزرگ از شرکت مسئولیت محدود بیشتر است.
  • هر سهامدار فقط به اندازه سهم خود در شرکت مسئولیت دارد.
  • سهامداران در انتخاب اعضای هیئت مدیره نقش دارند.
  • یکی دیگر از مزایای تقسیم سرمایه به سهام این است که هر شخصی می تواند به اندازه وسع خود اقدام به خرید سهام کند. بدین ترتیب سرمایه های کوچک روی هم جمع می شوند و زمینه انجام امور تجاری را فراهم می کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: تغییرات در شرکت ها

معایب ثبت شرکت سهامی خاص

  • در مقایسه با دیگر شرکت ها مانند شرکت مسئولیت محدود، قوانین سخت و پیچیده تری بر ثبت و نگهداری شرکت های سهامی خاص حاکم است.
  • تمدید بازرسین هر یک سال یک بار و هیئت مدیره و مدیران هر دوسال یک بار باید انجام و به اداره ثبت در قالب یک صورتجلسه اعلام شود. (شرکت مسئولیت محدود این تمدیدها را ندارد و شخصی که مدیرعامل یا سمتی می گیرد می تواند تا سالها بدون نیاز به تمدید مدیر یا عضو باشد)
  • در ابتدای تاسیس لازم است هر میزان سرمایه که برای شرکت سهامی خاص در نظر گرفته شود ابتدا 35 درصد آن در حسابی که برای شرکت افتتاح می شود واریز شود اما در مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به واریز هیچ میزانی از سرمایه به حساب نزد بانک نیست.

شرایط تاسیس شرکت‌های سهامی خاص در ایران

شرایط تاسیس شرکت‌ های سهامی خاص در ایران آسان ‌تر از دیگر انواع کمپانی‌ ها است. طی کردن این روند قانونی زمان کمی از متقاضیان می ‌گیرد و تشریفات و پیچیدگی‌ های معمول را ندارد. به همین دلایل شرکت‌ های سهامی خاص در کشور بسیار رایج هستند. همچنین این مجموعه ‌ها امکان فعالیت گسترده در حوزه‌ های گوناگون را دارند.

بنابراین بازرگانان، تاجران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان در رشته‌ های گوناگون اعم از مهندسی، پزشکی، تولیدی و واردات و صادرات همواره به شرکت‌ های سهامی خاص اقبالی گسترده نشان داده‌اند. نهادهای دولتی و خصوصی نیز اعتماد زیادی به این نوع از شرکت ‌ها دارند. امکان دریافت انواع تسهیلات بانکی و شرکت در مناقصه‌ ها و مزایده ‌های بزرگ گواه همین اعتبار است.

مشاوره ثبت شرکت سهامی خاص

در صورتی که تمایل به تاسیس شرکت سهامی خاص دارید خودتان می توانید نسبت به ثبت شرکت سهامی خاص اقدام کنید اما در نظر داشته باشید که انجام امور اداری هیچ گاه آسان و بدون چالش نیست. متخصصان موسسه حقوقی همراز با مشاوره های تخصصی همه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

علاوه بر آن مراحل ثبت فوری شرکت سهامی خاص را به سریع ترین شکل ممکن انجام می دهند. تجربه کاری ما باعث می شود شما را از فراز و فرودها و مشکلات روند ثبت شرکت سهامی خاص، دور نگه داریم تا با خیال راحت به کسب و کار خودتان بپردازید. کارشناسان ما با تجربه چندین ساله، زیر و بم های این مسیر را می دانند و با درایت لازم، روند خدمات را تسریع می بخشند.

5/5 - (21 امتیاز)