شرایط، مدارک و مزایای ثبت لوگو

راهنمای کامل ثبت لوگو

مراحل ثبت لوگو و علامت تجاری چگونه است و چه مدارکی لازم دارد؟ شرایط و مزایای ثبت لوگو چیست و هنگامی که تصمیم داریم لوگوی خود را به صورت حرفه ای به ثبت برسانیم دقیقاً باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

لوگو یا نشان تجاری به چه معناست؟

لوگو یا علامت تجاری به معنای شکل و یا طرحی خاص است که بصورتی هنرمندانه طراحی شده تا از طریق مواردی همچون: الصاق آن بر روی کالاها و محصولات و یا استفاده از آن در مورد خدمات، بتوانیم تمایز و تفاوتی خلاقانه و قدرتمندانه در مقایسه با رقبا ایجاد و تصویری ماندگار از کیفیت و مرغوبیت در ذهن مخاطب و مشتریان ثبت کنیم.

دلایل اهمیت و مزایای ثبت لوگو چیست؟

تصور نمایید با استفاده از نشان تجاری و لوگویی خاص، تولید کننده کالا و یا محصولی با کیفیت هستید و یا خدماتی خاص و حرفه ای ارائه می نمایید، به گونه ای که کیفیت و تعهد خدمات و کالاهای ارائه شده و تولید شده از سوی شما زبانزد، محبوب و مشهور است و به محض اینکه مخاطبین شما نشان تجاری و لوگوی محصولات و خدمات شما را مشاهده می نمایند، ناخودآگاه به یاد کیفیت و ویژگی های خاص و دوست داشتنی محصولات و خدمات شما می افتند و از بین رقبایی که دارید، شما را انتخاب می کنند.

همین موضوع یکی از مهمترین دلایل امکان سوء استفاده از نشان تجاری و لوگوی شما از سوی رقبایتان است و آن ها احتمالاً سعی خواهند کرد تا از عین یا شبیه لوگو یا نشان تجاری محبوب شما بر روی محصولات و یا خدمات خود استفاده نمایند تا از این طریق بتوانند بازار را در دست بگیرند و اگر لوگو و نشان تجاری خود را قبلا در اداره مالکیت معنوی ثبت نکرده باشید، اثبات این موضوع که مالک حقیقی آن لوگو یا نشان تجاری شما هستید و رقیبتان از آن سوء استفاده کرده و حقی در استفاده از آن ندارد، کاری سخت، زمانبر و دشوار خواهد بود.

لذا اکیداً توصیه میکنیم اگر نشان تجاری و یا لوگو خود را ثبت نکرده اید، آن را پنهان کنید! تا از سوء استفاده های احتمالی رقبا در امان باشید و برای اطمینان از بهره مندی از حمایت های قانونی، ثبت نشان تجاری، لوگو و برند را در اولویت های کاری و حرفه ای خود قرار دهید.

مراحل ثبت لوگو و ثبت نشان تجاری چیست؟

۱- اولین اقدام جهت ثبت لوگو استعلام لوگوی مورد نظر است، چرا که اگر عین و یا حتی شبیه لوگویی را که تصمیم به ثبت آن را دارید، قبلا در همان طبقه مورد نظر شما ثبت شده باشد، امکان ثبت این لوگو و نشان تجاری را نخواهید داشت

برای اطلاع دقیق از این موضوع توصیه می نماییم حتما با کارشناسان خبره و با تجربه ما مشاوره داشته باشید.

۲- پس از استعلام لوگو و نشان تجاری مورد نظر و احراز قابل ثبت بودن آن، اقدام بعدی تهیه مدارک مورد نیاز است که در ادامه همین نوشته، بصورت کامل مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو و نشان تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی را شرح داده ایم

۳- گام بعدی از مراحل ثبت لوگو ، تکمیل و ثبت اظهارنامه لوگو مورد نظر است که برای این منظور می توانید از تجربه و تخصص کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی همراز بهره مند شوید.

۴- پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت نشان تجاری و لوگو مورد نظر شما، پرونده شما در نوبت بررسی کارشناسان (۳ کارشناس) و در نهایت رئیس اداره علائم تجاری قرار می گیرد و چنانچه ثبت علامت مورد نظر شما از نظر همگی این افراد بلامانع تشخیص داده شود.

۵- مرحله آخر از مراحل ثبت لوگو و نشان تجاری ، مراجعه حضوری یا اعطای وکالت جهت مراجعه به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند علامت مورد نظر است.

مدارک لازم برای ثبت لوگو

مدارک لازم برای ثبت علامت و لوگو اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه هر دوی آن ها را شرح داده ایم:

الف) مدارک مورد نیاز ثبت لوگو شخص حقیقی:

۱- کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی

۲- کپی کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (در صورت لاتین بودن لوگو مورد نظر)

۳- کپی مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس یا پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۴- ۱۰ نمونه از لوگو مورد نظر در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

ب) مدارک لازم برای ثبت لوگو شخص حقوقی:

۱- کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت

۲- کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورت وجود)

۳- کپی شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند

۴- کپی مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۵- کپی کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (در صورت لاتین بودن لوگوی درخواستی)

۶- ۱۰ نمونه از لوگوی مورد نظر در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر
در پایان لازم به ذکر است با توجه به آنکه ثبت لوگو و نشان تجاری نیاز به تخصص و تجربه دارد، برای جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه خود، توصیه میکنیم قبل از هر اقدامی با کارشناسان خبره و وکلای با تجربه موسسه حقوقی همراز مشاوره رایگان داشته باشید.

همچنین چنانچه تصمیم به طراحی و ثبت لوگو و علامت تجاری خود دارید، قبل از انجام هر اقدامی با کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی همراز مشاوره کاملاً تخصصی و رایگان داشته باشید:

۰۲۱-۴۱۶۸۲۰۰۰

5/5 - (1 امتیاز)