نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

منظور ازعدم فعالیت شرکت چیست؟ عدم فعالیت یعنی اینکه حساب بانک شرکت تأسیس شده هیچگونه گردشی نداشته باشد، حتی برای مصارف شخصی.

” ثبت تغییرات اشخاص حقوقی با ۵ سال عدم فعالیت منوط به اخذ مفاصا حساب مالیاتی است.”

• مفاصا حساب چیست؟

مفاصا، در اصل به معنای تصفیه کردن می باشد و در واقع می توان گفت به معنای سندی است که پس از رسیدگی به حساب شخصی یا مالیات مؤدی مبنی بر تصفیه حساب او به وی می دهند.

• جهت اعلام عدم فعالیت شرکت و معافیت مالیاتی به نکات زیر توجه فرمایید : پس از ثبت شرکت مشخصات شما از طریق اداره ثبت شرکتها به اداره دارایی گزارش خواهد شد، شما می توانید با رعایت یکسری اصول کلی که به اختصار بیان می شود درصورت عدم فعالیت هم، مشمول جریمه مالیاتی نشوید.

۱- بر اساس ماده ۱۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم ادارات ثبت مکلفند در آخرهرماه فهرست کامل شرکتها و مؤسساتی را که درطول ماه به ثبت می رسند و تغییرات حاصله درمورد شرکت ها و مؤسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی یا حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت مؤسسه ارسال دارند. حال باید توجه داشت از زمان ثبت تا زمانی که شرکت فاقد فعالیت بود، مراتب باید طی نامه‌ای کتبی درسربرگ شرکت و با مهر و امضاء به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود.

۲- در صورت خرید هرگونه اموال و اثاثیه و تجهیزات درسال مورد نظرجزء خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.

۳- جهت عدم فعالیت شرکت، تصمیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است. پس هر سال دفاتر مالی شرکت را در مهلت مقرر تهیه نمایید.

۴- پلمپ دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت می باشد. یعنی بابت هر سال مالی حتی درصورت نداشتن فعالیت می بایست دفاتر قانونی پلمپ گردد.

۵- صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و ایشان نیز می بایست عدم فعالیت خود را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.

۶- مراقب حساب بانکی شرکت باشید، فعالیت حساب بانکی به منزله فعالیت شرکت می باشد. البته کارمزدهای بسیار محدود دریکی دو مورد که معمولاً بانک ها به صورت اتوماتیک و بدون اعلام به مشتری انجام میدهند، دیگر وجه ناگزیر ماجرا است که البته آن هم باید محدود باشد.

توضیح : اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل قبول است و نمی توان برای آینده این کار را انجام داد.

سوالات متداول در زمینه ی عدم فعالیت


منظور از شرکت بدون فعالیت چیست؟

اگر شرکت پس از انجام امور ثبتی، به دلایل گوناگون از انجام فعالیت خودداری کند، به آن «شرکت بدون فعالیت» گفته می‌شود. شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به عنوان مصارف شخصی صاحبان خود. به عبارت دیگر، هیچ فعالیتی در این شرکت انجام نمی‌گیرد و هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد.

چگونه برای شرکت خود اعلام عدم فعالیت کنیم؟

برای اعلام عدم فعالیت شرکت باید در چهار ماه اول سال مالی به اداره امور مالیاتی رفت و این موضوع را به صورت رسمی اعلام کرد. تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت از نظر قانونی الزامی است.

شرکت‌های ثبت‌شدۀ بدون فعالیت چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما در هر مرحله‌ای به هر دلیلی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد، باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت خود را فوراً تکمیل کند. برای این منظور باید با در دست داشتن مدارک لازم به اداره امور مالیاتی مراجعه کرد.

مالیات شرکت‌هایی که فعالیت ندارند چگونه محاسبه می‌شود؟

تمام شرکت‌هایی که به هر دلیلی برای مدتی فعالیت تجاری ندارند باید این موضوع را به اداره امور مالیاتی اعلام کنند و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. مالیات بر درآمد است و زمانی که شما درآمدی ندارید، مالیاتی به شما تعلق نمی‌گیرد. اما برای اثبات عدم فعالیت شرکت خود، باید این موضوع را به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کنید. در صورت عدم اطلاع‌رسانی در زمینۀ عدم فعالیت، به شما مالیات تعلق می‌گیرد.

نامه عدم فعالیت شرکت چگونه تنظیم می‌شود؟

ریاست محترم امور مالیاتی … با سلام، احتراماً بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت … به شماره ثبت … و کلاسه پرونده … از تاریخ … هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی نداشته است و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟

اگر افراد در چهار ماه نخست سال مالی، غیر فعال بودن شرکت خود را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمپ خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند، مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می‌شوند.

انحلال شرکت غیر فعال به چه صورت است؟

شرکت‌ها می‌توانند به دلایل گوناگون (از جمله عدم فعالیت) اعلام انحلال کنند. اما عدم تسلیم اظهارنامه انحلال شرکت غیر فعال سبب مسئولیت مدیران تصفیه و ضامن‌ها در پرداخت جرائم خواهد شد.

 

کارشناسان ما در مجموعه ی ثبت همراز آماده ارائه تمامی خدمات ثبتی به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس موسسه ثبتی همراز:  41682000-021

Rate this post