اظهارنامه عدم فعالیت مالیاتی

تمام شرکت‌هایی که به هر دلیلی برای مدتی فعالیت تجاری ندارند باید این موضوع را به اداره امور مالیاتی اعلام کنند و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. مالیات بر درآمد است و زمانی که شما درآمدی ندارید، مالیاتی به شما تعلق نمی‌گیرد. اما برای اثبات عدم فعالیت شرکت خود، باید این موضوع را به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کنید. در صورت عدم اطلاع‌رسانی در زمینۀ عدم فعالیت، به شما مالیات تعلق می‌گیرد.

اظهارنامه عدم فعالیت مالیاتی

مدیران شرکت ها باید توجه داشته باشند، برای ارائه ی اظهارنامه ی عدم فعالیت مالیاتی فقط تا پایان تیر ماه مهلت دارند. در دامه با گروه حقوقی همراز همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

اظهارنامه عدم فعالیت مالیاتی چیست؟

در تفسیر اظهارنامه عدم فعالیت مالیاتی باید بگوییم که هر گروه اقتصادی ممکن است در طول فعالیت خود دوره هایی از رشد مالی و سودآوری را تجربه کند و گاه با یکسری مشکلات اقتصادی مواجه شود که فعالیت گروه را ناممکن یا دشوار می کند.

مشکلاتی مانند اختلاف نظر بین صاحبان یک شرکت یا گروه، درگیری در شرایط خاص بازار و رویدادهای عمومی غیرقابل پیش بینی اقتصادی، مشکلاتی که یک شرکت یا گروه اقتصادی در دستیابی به اهداف اصلی خود با آن مواجه می شود، بروز زیان های تجاری و مالی خاص و غیره.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت مسئولیت محدود

مشکلات مربوط به تامین سرمایه و میزان تخمینی سود و … می تواند منجر به ناتوانی یک واحد تجاری یا مجتمع اقتصادی در ادامه فعالیت و ورود به دوره رکود شود.

در صورتی که فعالیت های شرکتی طبق پرونده مالیاتی ثبت شده مشمول پرداخت مالیات سالانه باشد، اما در شرایطی که گروه در این وضعیت قرار دارد، باید به سازمان مالیاتی ثابت کند که هیچ گونه معامله مالی و تجاری نداشته و شرکت در این وضعیت قرار دارد. در این وضعیت، شرکت می تواند اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت خود را به اداره مالیات تسلیم کند.

اظهارنامه عدم فعالیت در واقع اظهارنامه مالیاتی است که توضیح می دهد گروه اقتصادی در سال مالیاتی جاری هیچ درآمدی ندارد. در این صورت برخی افراد به اشتباه معتقدند که اگر این تصمیم را بگیرند ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، پس بهتر است پرونده مالیاتی را به حال خود رها کنند.

دلایل تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

ممکن است تعجب کنید که چرا یک شرکت باید یک سال گردش مالی نداشته باشد. بر این اساس باید گفت که دلایل اختیاری و اجباری زیادی برای این موضوع وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

    ثبت یک شرکت تجاری برای اهدافی غیر از سود مالی

    قادر به رسیدن هدف نیست

    عدم انجام محاسبات مالی دقیق در مورد بازار

    اختلاف بین اعضا، عدم مشارکت و غیره

    حوادث یا اتفاقات ناگهانی پیش بینی نشده (افزایش تورم، همه گیری ویروس کرونا و غیره)

چرا باید اقدام به ارسال اظهارنامه عدم فعالیت کنیم؟

همان طور که می دانیم تعیین میزان مالیات ارتباط مستقیمی با میزان درآمد دارد و وقتی ثابت شود شرکتی درآمدی ندارد مالیات خاصی از آن اخذ نمی شود. مشکل فقط در مورد پرداخت مالیات نیست، بلکه اگر وضعیت درآمد و مالیات خود را مشخص نکنید و نامشخص باشید، می توانید مشمول جریمه های مالیاتی شدید نیز شوید.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت سهامی خاص

باید توجه داشته باشید که عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ارائه آن به اداره مالیات به معنای عدم پرداخت مالیات نیست، بلکه طبق قانون حداکثر تا دو ماه پس از تاسیس شرکت برای پرداخت مالیات فرصت دارید که وضعیت مالی و مالیاتی مجموعه را نیز مشخص کنید. بنابراین به نفع شرکت و مجموعه است که با تکمیل اظهارنامه مالیاتی مربوطه در زمان مناسب از این مشکلات جلوگیری کنید.

زمان صحیح ارسال اظهارنامه عدم فعالیت

زمان صحیح ارائه اظهارنامه عدم فعالیت زمانی است که یک سال مالی کامل از آخرین فعالیت اقتصادی شرکت گذشته باشد یعنی طی یک سال گذشته گردش حساب بانکی شرکت برابر با صفر بوده و هیچگونه تراکنش مالی و پولی انجام نشده باشد.

بسیاری از مردم متوجه نیستند که برای ارائه اظهارنامه مالیاتی غیرفعال، باید حساب بانکی شرکت را دوباره بررسی کنند و حتی خرید کوچکترین ابزار یا تجهیزات برای شرکت می تواند باعث شود وضعیت غیرفعال فعلی خود را درج نکنید.

اعلام عدم فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی

اظهارنامه مالیاتی غیرفعال برای اشخاص حقیقی شامل گزارش های مالی و اقتصادی است که توسط اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل بر اساس وضعیت معاملات مالی و درآمدی آن ها به سازمان مالیاتی ارائه می شود که گزارش آن صفر است.

اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی غیرفعال مشابه است، با این تفاوت که ارائه دهندگان آن ها مؤسسان شرکت ها و مؤسسات فردی هستند. سامانه جدید ارسال اظهارنامه عدم فعالیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی که برای پیگیری امور مالیاتی و ارسال آسانتر انواع اظهارنامه می توانید به سامانه tax.gov.ir مراجعه کنید.

نکات کلیدی برای ارسال اظهارنامه عدم فعالیت:

  • اظهارنامه عدم فعالیت باید ظرف چهار ماه از پایان سال مالی به درآمد ارسال شود.
  • اگر اظهارنامه عدم فعالیت خود را به موقع ارسال نکنید، جریمه می شوید.
  • اظهارنامه عدم فعالیت باید به امضای یکی از شرکای بنگاه یا نماینده قانونی بنگاه برسد.

در صورتی که شرکت شما در طول سال مالی هیچ گونه فعالیت اقتصادی انجام ندهد، باید اظهارنامه عدم فعالیت ارائه دهید. ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شما را از پرداخت مالیات معاف می کند.

این مطلب را نیز بخوانید: تغییرات در شرکت ها

در ارسال اظهارنامه مالیاتی باید به این نکته توجه شود تا چهار ماه پس از سال مالی شرکت اقدام مناسب انجام شود. در اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت، در صورت عدم ارائه در مدت زمان تعیین شده، اداره مالیات کارت ملی شما را مسدود می کند و برای فعال سازی مجدد آن باید به اداره دارایی مراجعه کنید.

حتی خرید مبل و اثاثیه داخلی برای تجارت شامل عدم فعالیت فعلی نمی شود. صاحبان مشاغل واقعی نیز مشمول قوانین عدم فعالیت هستند و طبق اعلام اتحادیه های خود باید جزئیات لازم را به اداره مالیات اعلام کنند.

اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت مربوط به گذشته مجموعه اقتصادی بوده و در صورت وقوع قابل گزارش است. نمی توان از آن برای پیش بینی سال مالی آینده استفاده کرد.

سامانه ثبت عدم فعالیت شرکت

سامانه ثبت عدم فعالیت شرکت ها سامانه ای است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای ثبت اظهارنامه های عدم فعالیت اشخاص حقوقی و حقیقی ایجاد شده است. این سامانه به اشخاص حقوقی و حقیقی امکان ثبت الکترونیکی اظهارنامه عدم فعالیت بدون مراجعه حضوری به اداره مالیات را می دهد.

جهت ثبت اظهارنامه عدم فعالیت در سامانه ثبت عدم فعالیت شرکت مراحل زیر را طی نمایید:

  1. به سامانه مودیان مراجعه کنید.
  2. با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سیستم شوید.
  3. از منوی سمت راست گزینه اظهارنامه‌ها را انتخاب کنید.
  4. در صفحه باز شده گزینه «اظهارنامه عدم فعالیت» را انتخاب کنید.
  5. در صفحه باز شده اطلاعات مربوط به اعلام عدم فعالیت را پر کنید.
  6. پس از تکمیل اطلاعات، اظهارنامه را ارسال کنید.

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت یا انحلال شرکت؟

سوالی که بیشتر افراد ممکن است بپرسند این است که چرا آن شرکت ‌های غیرفعال به جای اعلام عدم فعالیت و تشریفات قانونی، شرکت خود را منحل نمی‌کنند؟

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در دبی

این بستگی به چشم اندازی که برای شرکت خود دارید دارد. برای مثال، اگر شرکت شما به دلایلی موقتاً غیرفعال است، اما باید در آینده فعالیت خود را از سر بگیرد، شاید بهتر باشد آن را غیرفعال اعلام کنید.

اما اگر تصمیمی برای ادامه فعالیت شرکت ندارید، بهتر است شرکت را منحل کنید تا اینکه هر ساله شرکت را به عدم فعالیت و طی مراحل قانونی خود اعلام کنید.

این کاملا یک انتخاب شخصی است و به اهداف و تصمیمات آینده شما بستگی دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تمامی جزئیات مربوط به اظهارنامه و درخواست عدم فعالیت شرکت را توضیح دهیم. ما همچنین مهلت این درخواست و مراحلی که باید انجام دهید را بررسی کرده ایم.

همان طور که در بخش های بالا اشاره کردیم، عدم تشکیل پرونده به منزله پرداخت جریمه سنگین است. اگر به هر دلیلی نتوانستید برای این موضوع اقدام کنید، بهتر است از مجموعه ای معتبر و به نام در این زمینه استفاده کنید.

مجموعه ما سالهاست که کلیه خدمات مربوط به ثبت شرکت از جمله اعلام عدم فعالیت شرکت را در کمترین زمان ممکن ارائه می نماید. در صورت نیاز به مشاوره و خدمات در این زمینه می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاوران ثبت همراز همین حالا تماس بگیرید:

۰۲۱-۴۱۶۸۲۰۰۰
۰۲۱-۵۸۴۰۱

5/5 - (10 امتیاز)