ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و سرمایه هر یک از شرکاء بدون اینکه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است. ذکر عبارت با مسئولیت محدود و عدم ذکر نام شرکا در اسم شرکت الزامی است.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

نکات مهم ثبت شرکت مسئولیت محدود

در ثبت شرکت مسئولیت محدود نکات زیر قابل توجه است:

  1. سرمایه شرکت مسئولیت محدود به سهم الشرکه تقسیم می شود نه به سهام و در شرکت مسئولیت محدود برگه ای با نام سهم الشرکه هر شخص صادر نخواهد شد.
  2. مسئولیت شرکاء در مقابل دیون و قروض شرکت شرکت مسئولیت محدود به میزان سهم الشرکه ای است که هر شریک سرمایه گذاری نموده است‌.
  3. نقل و انتقال سهام در شرکت مسئولیت محدود علاوه بر تنظیم صورتجلسه و ثبت در سامانه نیاز به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی داشته که یک نسخه از سند انتقال می بایست به سازمان ثبت ارائه گردد.
  4. سرمایه شرکت به مدیرعامل تحویل داده می‎ شود و برای ثبت شرکت اقرارنامه مدیرعامل دال بر تحویل سرمایه کفایت می ‌کند و نیازی به ارائه مدرک بانکی نیست.
  5. اداره شرکت به مدت مشخص (محدود یا نامحدود) به یک یا چند نفر به عنوان مدیر (که لازم نیست حتماً از شرکا باشند) سپرده می‌ شود.
  6. نیاز نیست که هر سال اعضای شرکت معرفی شوند.

راه های ثبت شرکت مسئولیت محدود

شما می توانید خودتان برای ثبت شرکت مسئولیت محدود اقدام کنید، اما باید بدانید که این کار فراز و نشیب های خاص خودش را دارد.

با این حال در صورتی که تصمیم به انجام این کار دارید، می توانید از مشاوره کاملا رایگان و تخصصی کارشناسان موسسه حقوقی همراز بهره مند شوید.

راه حل بهتری که به شما پیشنهاد می دهیم این است که درخواست تاسیس خود را به کارشناسان ما بسپارید و خودتان را درگیر مراحل اداری نکنید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • کپی شناسنامه و کارت ملی برای تمامی اعضاء
  • شماره تلفن همراه که به نام اعضا باشد
  • داشتن یک آدرس با یک کد پستی جهت محل شرکت
  • معرفی نامه نمایندگان، درصورتی که سهامداران و اعضاء هیأت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس یا آخرین تغییرات آن.
  • دوجلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
  • دو برگه تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیأت مدیره که به امضاء سهامداران رسیده باشد
  • دو جلد شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
  • گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا
  • ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکتها

شرایط مدیران در شرکت مسئولیت محدود

برای این نوع شرکت ها، هیچ گونه شرایط خاصی جهت تعیین مدیر ذکر نشده است. انتخاب فردی به عنوان مدیر معمولا از طریق اساسنامه و یا شرکتنامه انجام می گیرد. در شرکت مسئولیت محدود بر خلاف شرکت سهامی، مدیر می تواند شخصی به جز شرکا باشد.

مسئولیت مدیران برای شرکت مسئولیت محدود، به دو نوع مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری تقسیم می شود. حقوق مدنی به قاعده حقوقی گفته می شود که در حیطه حقوق تجارت نیست.

مسئولیت های مدنی مدیران در این نوع شرکت، فشرده است و در ماده 101 قانون به آن پرداخته شده است. مسئولیت دوم مدیران، مسئولیت کیفری است که در ماده 115 قانون تجارت، با عنوان کلاهبرداری مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای ثبت شرکت مسئولیت محدود

  • تعداد سهامداران برای ثبت شرکت مسئولیت محدود، دست کم دو نفر است.
  • سهام شرکت مسئولیت محدود به صورت نقدی به مدیر شرکت واگذار می ‌شود و تایید مدیرعامل مبنی بر دریافت مبلغ سهام کافی است و نیاز به تاییدیه بانکی و قانونی نیست.
  • فرایند انتخاب سرپرست شرکت مسئولیت محدود بسیار آسان است و انتخاب مدیر یا مدیران به صورت متناهی یا نامتناهی توسط سهامداران صورت می گیرد.
  • نیاز نیست شناسایی سهامداران شرکت به صورت سالانه انجام شود.
  • اداره امور شرکت در این نوع از شرکت ها به مدت مشخصی که به صورت محدود و یا نامحدود است و به یک یا چند نفر که به عنوان مدیر در نظر گرفته می شوند، داده می شود .

معایب ثبت شرکت مسئولیت محدود

  • یکی از شرایط اصلی تشکیل شرکت مسئولیت محدود، این است که همه سرمایه گذاران موظف هستند مبلغ مورد نظر خود را در ابتدای کار به حساب شرکت واریز نمایند ولی انجام این عمل، ممکن است به صورت ظاهری باشد و جنبه قانونی نداشته باشد.
  • به دلیل عدم وجود اوراق تجاری در سهام شرکت، امکان جابه جایی سهام وجود ندارد.
  • به دلیل رابطه موجود در شرکت مسئولیت محدود، بعضی از ادارات خصوصی هیچ مبلغی را با عنوان وام به این شرکت ها نمی دهند.
  • با توجه به قوانین موجود، شرکت های با مسئولیت، محدود توانایی حضور در بعضی مناقصات دولتی را ندارند.

مالیات شرکت با مسئولیت محدود

در حالت کلی دو نوع مالیات شامل حال شرکت های با مسئولیت محدود می شود.

مالیات بر عملکرد شرکت

این نوع از مالیات شامل مالیات بر هزینه های شرکت و همچنین سود حاصل از فروش یا خدمات می شود شامل کلیه هزینه های شرکت اعم از هزینه های مستقیم و غیر مستقیم است. در مورد سود نیز باید توجه داشت که سود با درآمد تفاوت دارد و مالیات شامل سود شرکت می شود.

مالیات بر ارزش افزوده

این نوع مالیات نیز بر پایه فروش و درآمد شرکت محاسبه می گردد. معمولاً حدود درصدی از ارزش فروش، به قیمت خدمت و یا کالا افزوده می گردد که این هزینه اضافی به صورت مستقیم به اداره مالیات پرداخت می گردد.

یکی از نقاط ضعف مالیاتی که در مورد شرکت های با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت های سهامی وجود دارد، این است که شرکت های سهامی که برای عرضه در بازار بورس پذیرفته شده اند، از سال پذیرش تا سالی که فهرست نرخ ها در بورس حذف نشده باشد، معادل با ده درصد از بخشودگی مالیاتی برخوردار می گردند.

شرکت های مسئولیت محدود مختص چه فعالیت هایی هستند؟

شرکت های مسئولیت محدود، در هر زمینه ای قابلیت کار دارند و مختص موضوع فعالیتی خاصی نیستند. نکته حائز اهمیت در مورد شرکت مسئولیت محدود این است که این نوع شرکت های برای مباحثی که لازم نیست در مناقصات دولتی و غیر دولتی حضور داشته باشند هم مساعد هستند.

حیطه فعالیت شرکت مسئولیت محدود را می توان در حیطه های معامله، صادر نمودن اجناس، تبلیغات، امور صنعتی و … تقسیم بندی کرد.

مشاوره ثبت شرکت مسئولیت محدود

درصورتی که تمایل به تاسیس شرکت با مسئولیت محدود دارید توصیه مشاورین موسسه حقوقی همراز به شما این است که حتما با مشاور و متخصص ثبت شرکت ها برای ثبت هر نوع شرکت از جمله شرکت با مسئولیت محدود مشورت کنید.

مواردی هستند که منجر به انحلال شرکت با مسئولیت محدود می‌ شوند، مالیات شرکت با مسئولیت محدود دارای شرایط خاصی است، برخی افراد نمی ‌توانند به عنوان عضو هیات مدیره دارای سمت باشند، اطلاع از مسئولیت مدنی و مقررات خاص در قانون تجارت و قانون مدنی امری ضروری است و… همه اینها فقط بخشی از پیچیدگی‌ ها و موضوعاتی است که علاوه بر آنچه گفتیم، با آنها مواجه خواهید شد.

اگر می‌ خواهید اقدام به ثبت شرکت مسئولیت محدود نمایید و البته به پیروزی و موفقیت‌های نامحدود می ‌اندیشید، کارشناسان ما با تجربه چندین ساله در زمینه ثبت انواع شرکت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

موسسه حقوقی همراز از مرحله انتخاب نام حرفه ‌ای و خاص تا مراحل دیگر از جمله تنظیم دقیق و اصولی اساسنامه، شرکتنامه، صورتجلسه و… به عنوان یک مشاور متخصص، امین و با تجربه شما را همراهی می کند.

5/5 - (14 امتیاز)