ثبت شرکت در عمان

عمان کشوری با بیش از 4 میلیون نفر جمعیت واقع در شرق شبه جزیره عربستان است. عمان در طول سالیان اخیر، مسیر پیشرفت اقتصادی را به سرعت طی کرده و امروزه یکی از اصلی‌ترین کشور‌ها برای مبادلات تجاری و اقتصادی در خاورمیانه است. بخش اعظم درآمد عمان از طریق نفت و فرآورده‌های وابسته به نفت تامین می‌شود.

مهاجرت به عمان با ثبت شرکت

کشور پیشرفته عمان دارای ویژگی‌های خاص و مزایای بسیاری برای ثبت شرکت است. بنابراین برای انتخاب کشور مناسب جهت ثبت شرکت، عمان یک گزینه محبوب به‌ شمار می‌رود. شاغلین و سرمایه‌گذاران در عمان به منطقه خلیج فارس و بازارهای پررونقی مانند امارات متحده عربی، قطر و سعودی احاطه دارند. همین موضوع باعث دسترسی آسان به مشتریان و فتح بازارهای جدید است.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت مسئولیت محدود

علاوه‌ بر این مزایا، عمان دارای محیط کسب و کار پذیراست. قوانین تجاری منعطف و زیرساخت‌های حمل‌ و نقل پیشرفته، کار و ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی را آسان می‌کند. همچنین، با روند سریع و آسان ثبت شرکت، شما در حداقل زمان ممکن  کسب ‌و کار خود را راه‌اندازی می‌کنید.

عمان با شهرهای ساحلی زیبا و کوه‌های فوق‌العاده در اطراف آن، یک محل زندگی آرام و زیبا دارد. درنهایت، یکی از مزایای بزرگ ثبت شرکت در عمان، سیستم مالی پایدار و قوی آن است. این کشور دارای سیاست‌های مالی بسیار قدرتمند و تورم بسیار پایینی است.

امروزه تاسیس شرکت به یکی از روش‌های مهاجرت به کشورهای مختلف تبدیل شده است. در میان تمامی کشورها، رشد اقتصادی کشور عمان در طی سال‌های اخیر بسیار بیشتر بوده و شرایط مطلوبی را برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف فراهم کرده است. بنابراین، مهاجرت به عمان از طریق ثبت شرکت می‌تواند وضعیت اقتصادی شما را بهبود بخشد. در ادامه با گروه حقوقی همراز همراه باشید تا از شرایط ثبت شرکت در عمان مطلع شوید.

شرایط ​ثبت شرکت در عمان

ثبت شرکت در عمان به‌ معنی ایجاد یک موسسه حقوقی در این کشور است. فرآیند ثبت شرکت توسط وزارت تجارت و صنایع عمان تنظیم و نظارت می‌شود. این موضوع شامل مراحلی برای تشکیل و ثبت یک شرکت موردنظر است. در وهله اول باید نام شرکت را انتخاب و بعد مدارک موردنیاز را مانند اساس‌نامه و اسناد هویت شرکا را جمع‌آوری کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت سهامی خاص

سپس باید درخواست خود را به وزارت تجارت وصنایع ارائه و هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایید. پس از بررسی مدارک و تأیید آن‌ها، شرکت شما ثبت و یک شماره مخصوص به شما می‌دهند. بعد از ثبت شرکت، باید مراحل قانونی مثل اخذ گواهینامه و شماره مالیاتی را انجام دهید. در آخر شرکت شما اجازه‌ شروع  فعالیت‌های تجاری خود را دارد.

فعالیت‌های تجاری شامل اجاره مکان کار، استخدام نیرو، خرید و فروش محصولات، انجام قراردادها و همچنین ایجاد روابط با شرکت‌های دیگر می‌شود. درنهایت، ثبت شرکت در عمان برای شما امکاناتی درراستای اشتغال خود به ‌صورت قانونی فراهم می‌کند.

ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

مناطق آزاد عمان، توسط دولت عمان برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی ایجاد شده‌اند. این مناطق آزاد، شرایط و مزایای مختص به خود را برای کسب‌ وکارها و شرکت‌ها فراهم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مناطق، معافیت کامل از مالیات بر درآمد، سود، مالکیت و همچنین گمرکی است.

برای ثبت شرکت در عمان، ابتدا باید به مراجع ذی‌صلاح مراجعه و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. این مدارک شامل اسم شرکت، آدرس معتبر، اطلاعات مدیران و سهامداران و نوع فعالیت آن است. سپس مقامات محلی مدارک را بررسی و پس از تأیید اجازه تاسیس شرکت را می‌گیرید.

این مطلب را نیز بخوانید: تغییرات در شرکت ها

مناطق آزاد عمان از جمله “منطقه آزاد صحار” و “منطقه آزاد سلاله” هستند. در این مناطق فعالیت‌های مختلف اقتصادی مانند تولید، تجارت و خدمات به صورت آزاد و بدون محدودیت انجام می‌شود. این مناطق، با جذابیت‌های خاصی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برای توسعه اقتصادی عمان برخوردارند.

دلایل ثبت شرکت در عمان

از نظر سیاسی کشور عمان لقب سوئیس خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. بنابراین، افراد به دلایل مختلفی برای ثبت شرکت به این کشور مراجعه می‌کنند که برخی از این دلایل عبارتند از:

  1. ناامیدی از فضای کسب و کار ایران و پا گذاشتن در یک محیط جدید برای امتحان شانس مجدد
  2. مناسب بودن شرایط برای مهاجرت به کشور عمان و فراهم بودن شرایط برای موفقیت
  3. افزایش دارایی با خرید ملک در این کشور
  4. آرام بودن کشور عمان و ایجاد شرایط بازنشستگی در آن
  5. واسطه بودن کشور عمان برای صادرات و واردات کشورهای همسایه و سودآوری از این طریق
  6. قرارگیری کشور عمان در لیست کشورهای اروپایی
  7. تعدد مجوز فعالیت یا تعدد نشاط‌ها برای یک فرد در این کشور

انواع ثبت شرکت در عمان

ثبت شرکت یکی از راه‌های ایجاد درآمد است که در حقیقت می‌توان گفت؛ اولین راه تجارت در کشور عمان خواهد بود. برای اینکه افراد بتوانند در عمان شرکت ثبت کنند، شرایط ثبت شرکت سهامی عام، خاص، تضامنی و با مسئولیت محدود فراهم شده است.

اما برای اینکه با این عناوین بیشتر آشنا شوید بهتر است که توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه کنیم که به شرح زیر هستند.

شرکت سهامی ‌عام

شرکت سهامی‌ عام به صورت عمومی ‌است و محدودیتی در تعداد سهامداران ندارد. همچنین سهامدارهای این شرکت با توجه به میزان سهامی ‌که دارند یک سری اختیارات خواهند داشت.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در دبی

شرکت سهامی‌ خاص

شرکت سهامی‌ خاص در تعداد سهامدارها محدود است و مسئولیت این افراد با توجه به میزان سرمایه گذاری که در شرکت داشته‌اند، مشخص می‌شود.

شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود به این معنا است که سهامدارها به میزان سرمایه گذاری که داشته‌اند، یک سری مسئولیت‌های محدود دارند و این نوع شرکت‌های بیشتر برای کسب و کارهای کوچک مناسب هستند.

شرکت تضامنی یا شرکت مشترک

شرکت تضامنی با توجه به تعداد ورودی سهامدارهایی که دارد، تشکیل می‌شود. در حقیقت هر سهامدار با توجه به سرمایه گذاری که انجام می‌دهد، یک سری مسئولیت دارد.

قوانین ​ثبت شرکت در عمان

در ابتدا این به نکته باید اشاره کنیم که ثبت شرکت در عمان به دو صورت است: حقیقی  و حقوقی .
اگر فردی شخصا اقدام به ثبت شرکت کند، به این ثبت شرکت حقیقی گویند ولی هنگامی که صاحب شرکت در ایران ‌باشد و برای ثبت شرکت اسناد و مدارک و ترجمه‌ آنها را در عمان ثبت کند، ثبت شرکت حقوقی گویند.

همچون تمام کشورها، عمان نیز برای کلیه سرمایه‌گذارانی که مایل به سرمایه‌گذاری و به ویژه ثبت شرکت هستند، براساس قوانین دولتی خود، قوانین و مقرراتی دارد که پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری بهتر است با آنها آشنایی داشته باشید.

  • در جدیدترین قوانین برای ثبت شرکت در عمان، سرمایه دار خارجی، می تواند مالک صد درصدی سرمایه و شرکت خود باشد و نیازی به کفیل عمانی (Omani Guarantor) نیست.
  • اگر سرمایه اولیه شرکت، حداقلی است، لازم نیست تا شرکت درجه ممتاز در عمان ثبت شود. ثبت شرکت درجه ۴ در عمان، مناسب سرمایه گذاران با سرمایه های حداقلی است.
  • هیچ‌ یک از سرمایه‌گذاران خارجی، بدون مجوز وزارت بازرگانی و صنایع عمان، حق فعالیت تجاری یا مشارکت در فعالیت تجاری را ندارند.
  • میزان افزایش مالیات شرکت‌ها در سال صفر درصد است.
  • بعد از گذشت هر پنج سال پروانه شرکت (Company License) باید تمدید شود.
  • برای ثبت شرکت در عمان نیازی به پرینت حساب، عدم سوء پیشینه و بلوکه وجه یا سپرده مالی نیست.

مراحل ثبت شرکت در عمان

در این قسمت از مقاله به برخی از مراحل ​ثبت شرکت در عمان می‌پردازیم.

تهیه اسناد: ابتدا باید اسناد مورد نیاز را شامل اظهارنامه‌ها، گواهی تأسیس، سوابق شرکا و تصویر پاسپورت‌های آن‌ها را تهیه کنید.

ثبت نام: برای ثبت شرکت، باید به دفتر ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی مراجعه و فرم ثبت نام را پر کنید. در این فرم، اطلاعات شرکا، نوع فعالیت و نام شرکت، و سایر مشخصات مورد نیاز باید وارد شوند.

این مطلب را نیز بخوانید: کارت بازرگانی

پرداخت وجه: شما باید هزینه‌های ثبت شرکت را شامل  ثبت نام، صدور گواهی و ارائه اسناد موردنیاز را پرداخت کنید.

تایید مدارک: بعد از پرداخت هزینه‌ها، مدارک شما توسط مقامات مربوطه بررسی و درصورت تأیید، شما به مرحله بعدی می‌رسید.

صدور گواهی: در این مرحله، گواهی تأسیس برای ثبت شرکت در عمان برای شما صادر می‌شود. این گواهی شامل اطلاعات شرکت، نام شرکا، نوع فعالیت و سایر مشخصات ثبتی است.

تأیید توسط مالیات: در نهایت، شما باید شرکت خود را به مالیات اعلام و مبالغ مربوطه را پرداخت کنید.

دریافت شماره مالکیت: پس از صدور گواهی تأسیس، شما باید شماره مالکیت را از دفتر ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اخذ کنید.

مدارک لازم برای ​ثبت شرکت در عمان

مدارکی که برای ثبت شرکت در کشور عمان لازم است با توجه به شرایط متقاضی ممکن است که تفاوت‌هایی داشته باشد. در نتیجه قبل از هرگونه اقدامی ‌برای سرمایه گذاری و تاسیس شرکت نیاز است که اطلاعات تکمیلی درباره مدارک کسب کرد.

اما مهم‌ترین مدارک برای انواع شرکت در عمان شامل: پاسپورت معتبر و حداقل یک تا شش شریک است که باید حداقل ۱۰ درصد از سهام شرکت را داشته باشند. به طور کلی مدارک عمومی ‌برای ثبت شرکت وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • گواهی سپرده اولیه
  • تاییدیه ثبت مالیاتی
  • فرم امضاشده سهامداران
  • تکمیل فرم‌های ثبت شرکت
  • پروانه تجارت
  • تفاهم‌نامه اعضا
  • اساسنامه شرکت
  • مشخصات هویتی سهامداران
  • گواهی ثبت‌نام در اتاق بازرگانی عمان

مزایای ثبت شرکت در عمان

ثبت شرکت و اجازه اقامت در این کشور، فرصت خوبی برای مهاجران خارجی است. دلایل مختلفی برای شروع کار در عمان وجود دارد و مزایا و خدمات زیادی ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از مزایا و فواید ​ثبت شرکت در عمان اشاره کرده‌ایم:

مالیات صفر

مناطق آزاد عمان از مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، و سایر مالیات‌ها تا 30 سال معاف هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: کد اقتصادی

مقررات ساده

مناطق آزاد عمان دارای مقررات ساده‌ای هستند که می‌تواند به تسهیل فرآیند ثبت شرکت و فعالیت کسب و کارها کمک کند. شرایط ثبت و دریافت اقامت در عمان خیلی ساده است و فقط با داشتن کپی پاسپورت در کوتاه ترین زمان (3 روز) قابل انجام است.

دسترسی به بازارهای منطقه‌ای

مناطق آزاد عمان دسترسی خوبی به بازارهای منطقه‌ای دارند. این امر می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا محصولات و خدمات خود را به بازارهای جدید عرضه کنند.

محیط کسب و کار بکر

 باید بدانید که عمان یک کشور بکر است و توسط بازرگان‌های تجاری در بین کشورهای خاورمیانه ترجیح داده می شود. زیرساخت حمل‌و‌نقل پیشرفته و قوانین تجاری منعطف عمان کمک میکند به راحتی با تمام دنیا مراوده داشته باشد.

هزینه راه‌اندازی پایین

 کاهش شدید هزینه و روند سریع و آسان ثبت شرکت در عمان تا جایی که توجه سرمایه گذاران رو به خودش جلب کرده است.

معایب ثبت شرکت در عمان

​ثبت شرکت در عمان و کارآفرینی در این کشور آسان نبوده و دارای معایبی نیز هست. از جمله معایب ثبت شرکت در عمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محدودیت منزل مسکونی در عمان

هر چند که اخیراً تصویب شد که خارجی‌ها، حق مالکیت مسکن در عمان را دارند ولی هنوز محدودیت منزل مسکونی در این کشور باعث شده است که اجاره کردن منزل، تنها راه سکونت باشد.

گرمای شدید

گرمای شدیدی که در این کشور وجود دارد، امکان و اجازه کار در فصل تابستان را از کارگران و حتی متخصصان می‌گیرد و به همین خاطر مجبور هستند که در خانه باشند. این امکان وجود دارد که پس از ​ثبت شرکت در عمان و اخذ اقامت در این کشور، چند روزی از سال را مجبور باشید که تعطیل کنید.

حوادث رانندگی بالا

با وجود این‌ که سطح امنیت در عمان بسیار عالی و رضایت‌بخش است ولی مشکلات مربوط به ترافیک و رانندگی در این کشور موج می‌زند.

پایبندی مردم عمان به آداب و رسوم پیشین

یکی از معایب اصلی ثبت شرکت عمان و اقامت در این کشور، پایبندی بیش از حد مردم این کشور به آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی است. غربی‌ها و به ویژه بانوان خارجی باید مراقب پوشش خود باشند و پاها و دست‌های خود را ترجیحاً بپوشانند.

انواع حساب‌های بانکی در عمان

در عمان، بانک‌ها انواع مختلفی از حساب‌های بانکی را ارائه می‌دهند. برخی از رایج‌ترین انواع حساب‌های بانکی در راستای ثبت شرکت در عمان عبارت‌اند از:

 حساب برداشتی یا Current Account

این نوع حساب، برای تراکنش‌های روزمره از طریق چک، کارت بانکی یا انتقال وجه مجوز می‌دهد. شما توانایی برداشت به‌صورت مکرر و به میزان مورد نیاز برای هزینه‌ها و خریدهای روزمره خود پول را از این حساب دارید.

 حساب سپرده جاری یا Savings Account

 این نوع حساب به شما مجوز نگهداری پول خود را در بانک و اخذ بهره‌ می‌دهد. این حساب معمولاً برای اهداف پس‌انداز مناسب و برای تراکنش روزانه خوب نیست.

حساب جاری ترتیبی یا Fixed Deposit Account

 با این نوع حساب  شما مقداری پول را برای مدت زمان مشخصی در بانک قرار و بهره‌ای ثابت برای آن دریافت می‌کنید. این حساب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت شما در کشور عمان مناسب است.

حساب تجاری یا Business Account

 این نوع حساب برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها مناسب است. شما با حساب تجاری درآمدها و هزینه‌های مربوط به کسب‌وکار خود را از این حساب مدیریت کنید.

سخن پایانی

مهاجرت از طریق ثبت شرکت در عمان یکی از روش‌هایی است که علاوه بر فراهم ساختن اقامت موقت برای متقاضیان می‌تواند سود زیادی نیز به همراه داشته باشد.

در این مطلب به طور مفصل درباره این موضوع بحث شد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر جهت استعلام ​ثبت شرکت در عمان، انواع حسابهای بانکی در عمان و انواع شرکتهایی که در عمان به ثبت می رسند با مشاورین موسسه حقوقی همراز در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

5/5 - (34 امتیاز)